Op 21 en 22 november vond het eerste Innovation Pathway evenement plaats voor ondernemers uit de Food & Drinks industrie. Onderdeel van het programma waren een bezoek aan de Food Matters Live beurs in Londen en pitches door de deelnemers om hun producten goed onder de aandacht te brengen en nieuwe contacten op te doen. In totaal namen er 36 bedrijven deel aan dit tweedaagse evenement.

Dag 1:

De eerste dag stond in het teken van kennismaken en netwerken. Vanuit Nederland vertrok een bus langs Vlaanderen en Frankrijk om alle deelnemers op te halen en gezamenlijk af te reizen naar eindbestemming Kent. In Kent aangekomen stond er voor iedereen een heerlijke lunch klaar. Na een welkomstwoord door onze Engelse partners werd er een presentatie gegeven door onderneemster Nimisha Raja van Nim’s Fruit Crisps. In haar presentatie vertelde zij over de innovaties die zij heeft doorgemaakt met haar productlijn en hoe zij haar producten exporteert naar landen over de hele wereld. Tevens vertelde ze over de uitdagingen die zij in de afgelopen jaren is tegengekomen en de verwachte toekomstige uitdagingen door de Brexit.

Vervolgens kregen alle bedrijven de mogelijkheid om in 1 minuut hun bedrijf en product te pitchen en hun zoekvraag te delen met de groep. Naar aanleiding van deze pitches wisten de bedrijven elkaar goed te vinden werd er onderling actief genetwerkt. Dit netwerken werd voorgezet tijdens het diner die avond waar veel tijd en ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Sfeerimpressie

Dag 2:

De tweede dag stond het bezoek aan de beurs Food Matters Live centraal. Tijdens de ochtend was er een apart ruimte gereserveerd voor onze bedrijven in de Match-Lounge. Hier konden bedrijven zich voorbereiden op Meet the Buyer sessies. In de aanloop naar het evenement hebben alle ondernemers de mogelijkheid gekregen om zich aan te melden voor

1 op 1 sessies met potentiële kopers. Door aan te geven met wie je wilde 1 op 1 een gesprek wilde ontstond er wel of geen match. Een aantal van deze gesprekken zijn erg succesvol geweest. Zo is 1 bedrijf uitgenodigd om naar Finland te komen om daar zijn product te introduceren en heeft een ander bedrijf tijdens zijn Meet the Buyer gesprek zijn product verkocht aan een winkelketen met 7 vestigingen in Londen!

Daarnaast konden de bedrijven tijdens deze dag de exposanten op de beurs bezoeken, seminars bijwonen en hadden een aantal bedrijven de kans om een hun bedrijf te presenteren tijdens een interview met Simply Good Food TV, zo ook de Nederlandse bedrijven BIJT en Popfactory. In de middag was het ook nog mogelijk om onder leiding van twee experts een rondleiding te krijgen op de beurs, waarbij de deelnemers bijgepraat werden over de nieuwste trends in de voedingssector, zoals de drive voor veganisme en vegetarisme en de kansen op de markt voor eiweitvervangede producten en natuurlijke kleur- en smaakstoffen. Ook kregen de deelnemende bedrijven inzicht in het consumentengedrag in de UK, cruciaal voor ieder bedrijf dat zijn product op de Engelse markt wil brengen!

Door problemen in het verkeer duurde de reis terug een stuk langer dan verwacht. Dit bracht ook een groot voordeel met zich mee, namelijk dat bedrijven meer tijd hadden om met elkaar te netwerken. Een kans die door de deelnemende bedrijven enthousiast werd benut. We kunnen concluderen dat deze tweedaagse reis een succes is geweest, waarbij zinvolle contacten zijn gelegd, nieuwe verbindingen zijn gelegd en diverse bedrijven met hun product een nieuwe internationale stap hebben kunnen maken!

Sfeerimpressie dag 2

Volgende event: Tavola – 12 en 13 maart 2018

Op 12 en 13 maart organiseren we vanuit dit project wederom een tweedaags evenement voor Food & Drinks ondernemers. Dan zullen we naar Kortrijk gaan en onder andere een bezoek brengen aan de Tavola. Meer informatie over het programma zal binnenkort te vinden zijn op onze website: www.innovatiehuis.nl onder het kopje agenda.

Interesse in deelname? Stuur dan een e-mail naar Denise van Eekeren: dve@innovatiehuis.nl.