Dag 1: Maandag 9 april 2018

Op de 1ste dag van het programma reisden bedrijven vanuit Engeland, Frankrijk en België naar Breda. Het programma begon met een netwerklunch. Tijdens deze lunch kregen de bedrijven de kans om de eerste introducties te maken en elkaar te leren kennen. De bedrijven ontvingen allemaal een boekje waarin elk bedrijf en hun producten terug te vinden waren.

Na de netwerklunch opende Stichting Innovatiehuis het progarmma en werden de bedrijven welkom geheten. Vervolgens sprak Leon van Rooij, docent van het AKV|St.Joost en directeur van het Playgrounds festival, de deelnemers toe en verwelkomde bedrijven in Breda.

De eerste presentatie was van Maarten Verhey – een ondernemer en vertegenwoordiger van City of Imagineers, een cluster voor de creatieve sector in Breda. Maarten presenteerde het cluster dat in 2014 werd opgestart door een groep creatieve ondernemers en dat nu is uitgegroeid tot een netwerk van 113 bedrijven met verschillende expertises.

Daarna werden alle bedrijven individueel op het podium uitgenodigd om een ​​bedrijfspitch te houden om zichzelf en hun bedrijf aan de groep te presenteren.

De tweede spreker was Frederik Duerinck, een vertegenwoordiger van Polymorf, een interdisciplinair Nederlands crossmediaal collectief voor vormgeving. In hun werk betrekken ze het publiek door meeslepende ervaringen te creëren via VR-ervaringen, theatervoorstellingen en installatiestukken. Frederik behandelde een scala aan onderwerpen, waaronder de nieuwste ontwikkelingen in de invloed van de reuk op strategische communicatie.

De derde presentatie van de middag was Loren Roosendaal die IC3D Media runt. Een bedrijf dat hij oprichtte vanuit zijn droom om de vaardigheden en technologische kennis van Hollywood en de videogame industrie te gebruiken om problemen in de praktijk op te lossen industrieën zoals voor de maritieme sector en zelfs voor het opleiden van vredesmachten. Naast het runnen van IC3D Media is Loren ook actief als directeur van het Centrum voor Digitale Transformatie aan de Universiteit van Nyenrode. Bij Nyenrode werkt Loren rechtstreeks samen met multinationals om hen te helpen nieuwe manieren te vinden om hun bedrijf te transformeren met behulp van digitale technologie.

Na het netwerkdiner waren de aanwezige bedrijven te gast bij de openingsavond van Playgrounds Blend. Een event dat werd bijgewoond door ongeveer 200 gasten. Tijdens de avond was er een presentatie van Marshmallow Laser Feast (MLF), een in Londen gevestigde studio. Van fotorealistische virtual reality tot robotische prestaties en realtime mapping, MLF staat erom bekend grenzen te verleggen, verwachtingen opnieuw te definiëren en wereldwijd het publiek te boeien. De tweede spreker van de avond was Erik Kessels van KesselsKramer, een onafhankelijk communicatiebureau in Amsterdam, Londen en nu in Los Angeles met ongeveer 50 werknemers. Erik gaf een overzicht van het werk van het bureau en moedigde het publiek aan om fouten te maken als onderdeel van het creatieve proces.

De avond werd afgesloten met een netwerkborrel waarbij bedrijven konden netwerken met de andere gasten van het avondprogramma en de sprekers.

Playgrounds_Fotocollage

Dag 2: Dinsdag 10 april 2018

De tweede dag begon met een bedrijfsbezoek aan The Communication Company. Cees Faes, CEO, gaf een korte presentatie over het bedrijf en vertelde over diverse campagnes voor bekende merken zoals Jupiler. De bedrijven hadden de mogelijkheid om vragen te stellen en met Cees na te praten tijdens de korte netwerksessie aan het einde van het bezoek.

Alle bedrijven gingen vervolgens naar het Chassé-theater waar Playgrounds Blend plaatsvond. Hier hadden de bedrijven de mogelijkheid om een ​​reeks presentaties bij te wonen van sprekers zoals Marshmallow Laser Feast, illustrator en animator Yukai Du, Studio Moniker en Hungry Castle. Elk van deze sprekers had het over de mix tussen creativiteit en technologie, het werk dat ze hebben gedaan voor verschillende commerciële internationale merken, maar ook hun lessen die zij hebben geerd. Tijdens ieder presentatie ws het mogelijk om vragen te stellen. Gedurende het programma was er een lunchbuffet geregeld dat de bedrijven de gelegenheid gaf om met elkaar na te praten over de presentaties. Tevens konden de bedrijven de verschillende installaties bekijken die aanwezig waren in de foyer van het theater.

Reacties van een een aantal bedrijven:

‘The event was a great experience for me. It helped me to pitch my business, find out more about the industry, get new ideas and talk to possible business partners’.

‘A great opportunity to network with international businesses’. ‘The event was excellent’; ‘I think we need to do a complete review of how our services need to change for international markets’.

Nieuwsgierig naar onze toekomstige evenementen? Klik hier.